• OMX Copenhagen 20 CAP 1.183,77 0,36%
  • OMX Helsinki 25 4.075,78 0,56%
  • OMX Stockholm 30 Index 1.660,38 0,81%
  • OSEBX Benchmark Index 792,19 0,60%
  • OMX Nordic 40 1.652,43 0,76%

Indeks by 

Indeks Dag I år
DAX 30 13.046,44 +0,43% +13,63%
CAC 40 5.382,24 +0,26% +10,69%
NASDAQ 100 4.804,00 Lukket +3,92%
OMX Stockholm 30 Index 1.660,38 +0,81% +9,44%
OMX Copenhagen 20 CAP 1.183,77 +0,36% +16,10%
OMX Helsinki 25 4.075,78 +0,56% +10,75%
OSEBX Benchmark Index 792,19 +0,60% +15,84%

Realtid +15 min.

Valuta

Indeks Dag I år
EUR/DKK 7,44376 +0,00% +0,009
SEK/DKK 0,77331 +0,12% -0,003
NOK/DKK 0,79014 -0,03% -0,035
USD/DKK 6,30543 +0,26% -0,743
GBP/DKK 8,27931 +0,07% -0,413
CHF/DKK 6,43012 -0,22% -0,501
JPY/DKK 0,05564 -0,41% -0,005
Blogs > Lars Skovgaard Andersen

Jagten på lykke kan give afkast

Publiceret
Opinion Author

Lars Skovgaard Andersen

Seniorstrateg i Danske Bank. Overvåger og analyserer løbende udviklingen i de finansielle markeder med fokus på både kortsigtede og langsigtede trends og tendenser.

Danske Bank

Seniorstrateg Lars Skovgaard Andersen: Kombinationen af velstand og tidsmangel giver investeringsmuligheder.

Over hele verden har stigende velstand medført en utilsigtet konsekvens; en voksende følelse af tidsmangel. Sådan bliver studiet Buying time promotes happiness (2017) indledt. Her har professorer fra universiteter som Harvard Business School m.fl. undersøgt sammenhængen imellem at købe tidsbesparende serviceydelser og livsglæde hos danskere, hollændere, amerikanere og canadiere.

Lad os springe mellemregningerne over og gå direkte til konklusionen, der, som studiets navn indikerer, lyder, at ”det fører til højere livsglæde, hvis man køber produkter og servicer, der giver en følelse af mere tid.” Det gælder eksempelvis tjenester, som frigør tid fra daglige rutiner som madlavning, indkøb samt vedligeholdelse af hus og have.

Som investor¨bør man undgå at generalisere og håndplukke investeringer på baggrund af personlige anekdoter, men som far til to og med et travlt arbejde kender jeg følelsen af tidsmangel. Derfor omfavner jeg produkter og servicer, der sparer min tid for hverdagens trummerum.

Eksempelvis er det efterhånden sjældent, at jeg sætter fod i et supermarked. Hvorfor bruge tid på at køre derhen, foretage indkøb og så transportere dagligvarerne hjem i køleskabet, når jeg kan få det hele leveret til døren blot ved hjælp af min smartphone?

Teknologi ændrer indkøbsadfærd
I 2015 udgav konsulentvirksomheden The Nielsen Company rapporten The Future of Grocery, der handler om, hvordan teknologi ændrer indkøbsadfærd verden over. Rapporten viser ikke overraskende, at der er en tydelig sammenhæng mellem alder og graden af indkøb online.

Væksten i onlineshopping er heller ikke overraskende drevet af de yngste generationer. Et fællestræk for alle aldersgrupper er, at betydeligt flere end det aktuelt er tilfældet vil være villige til at handle online, hvis løsningerne er brugervenlige.

I modsætning til tidligere, hvor det var klassiske, fysiske detailhandlere, som agerede bindeled mellem kunde og indkøb, er det i dag primært selskaber i teknologisektoren, som nyder godt af den voksende, digitale forbrugeradfærd. Eksempelvis Amazon og Alibaba.

Hvad bruger vi så tid og penge på?
Overordnet ser jeg to tendenser:

Jeg forventer, at vi forsætter med at forøge vores e-handel globalt set. De digitale supermarkeder vil fortsætte med at vokse – til glæde for millioner af forbrugere, der føler en voksende mangel på tid. Det åbner interessante, langsigtede investeringsmuligheder.

Derudover forventer jeg, at vores forbrug af oplevelser og underholdning vil stige, både økonomisk og tidsmæssigt. Med vores travlhed følger et forstærket fokus på at få mest muligt ud af vores sparsomme fritid, og vores velstand gør os villige til at betale godt for det. Derfor forventer jeg, at både rejse- og underholdningsindustrien vil fortsætte med at være brancher, der vækster markant globalt set og er interessante som investor.

 

Kommentarer