• OMX Copenhagen 20 CAP 1.184,96 0,11%
  • OMX Helsinki 25 4.043,67 -0,12%
  • OMX Stockholm 30 Index 1.637,63 -0,04%
  • OSEBX Benchmark Index 789,78 -0,14%
  • OMX Nordic 40 1.640,29 -0,05%

Indeks by 

Indeks Dag I år
DAX 30 12.992,41 -0,09% +13,16%
CAC 40 5.369,78 +0,13% +10,44%
NASDAQ 100 4.804,00 Lukket +3,92%
OMX Stockholm 30 Index 1.637,63 -0,04% +7,94%
OMX Copenhagen 20 CAP 1.184,96 +0,11% +16,21%
OMX Helsinki 25 4.043,67 -0,12% +9,88%
OSEBX Benchmark Index 789,78 -0,14% +15,49%

Realtid +15 min.

Valuta

Indeks Dag I år
EUR/DKK 7,44388 -0,00% +0,009
SEK/DKK 0,77769 -0,14% +0,001
NOK/DKK 0,79807 -0,15% -0,027
USD/DKK 6,32817 +0,35% -0,720
GBP/DKK 8,38973 +0,27% -0,302
CHF/DKK 6,47004 +0,05% -0,461
JPY/DKK 0,05641 +0,18% -0,004
Blogs > Lars Skovgaard Andersen

Teknologiselskaber vil forføre din synssans

Publiceret
Opinion Author

Lars Skovgaard Andersen

Seniorstrateg i Danske Bank. Overvåger og analyserer løbende udviklingen i de finansielle markeder med fokus på både kortsigtede og langsigtede trends og tendenser.

Danske Bank

De kommende år bliver virtual og augmented reality den helt store kampplads i jagten på din købekraft.

Våbenkapløbet om at få fat på dig og dine digitale fodspor raser. De webbrowsere, som vi lige har vænnet os til, er under belejring. Amazon har skudt krigen i gang med deres Echo, hvor stemmestyrede Alexa kan svare på de samme ting, som du plejer at Google, og hånden på hjertet er det da nemmere at spørge om noget end at skrive. 

Ikke overraskende gik der ikke lang tid, før Google slog igen med Google Home, og andre it-mastodonter som Samsung, Microsoft og Apple vil også lege med.

Men næste kampplads venter allerede lige om hjørnet, og her kan kampen blive endnu mere indædt. Her gælder det virtual reality og augmented reality – altså kunstig virkelighed og forstærket virkelighed – og det kan blive den måde, en stor del af vores fremtidige digitale interaktion med omverdenen vil foregå.

Lokkemad for vores visuelle sans
Amazons Echo taler til vore høresans, men mennesket er faktisk ekstremt visuelt orienteret. 70 pct. af vores sansereceptorer sidder i øjnene, og vi bruger omkring halvdelen af vores hjernekapacitet på at bearbejde visuelle indtryk. De store, globale teknologiselskaber investerer derfor mange milliarder på at udvikle ny teknologi, der appellerer til vores synssans, så de kan brænde endnu bedre igennem til os med budskaber.

Et eksempel: Ofte vil vi gerne se tingene med vores egne øjne, før vi for alvor er overbevist og lader os rive med. Derfor har Ikea introduceret en app, hvor du kan finde den sofa, du overvejer at købe, og holde din iPad op hjemme i stuen og se, hvordan sofaen passer ind. Overvejer du en anden farve, trykker du bare på din iPad, og så er sofaen rød i stedet for blå. Det er et klassisk eksempel på augmented reality, som vil gribe om sig i stor stil i de kommende år.

I forvejen har virtual og augmented reality gjort sit indtog inden for spil – tænk bare på Pokémon Go – og tendensen vil i de kommende år nå langt bredere ud end spil og sofaer.

4 mia. kan ikke tage fejl …
Vi bruger i stigende grad penge på underholdning og oplevelser som fx musik, film, tv, teater, koncerter og rejser, og også her vil de nye teknologier blive vigtige aktører i fremtiden. I USA tilbyder NBA allerede nu, at du kan se basketballkampe i virtual reality som pay-per-view, og rejsebureauer vil I fremtiden kunne give kunder en unik digital appetitvækker på forskellige feriedestinationer, inden de beslutter sig og bestiller rejsen.

Millennials og Generation Z, der er født efter 1980, udgør i dag omkring 59 pct. af Jorden befolkning, og denne gruppe på over 4 mia. mennesker er vokset op med teknologi og er sultne efter mere. Amerikanske målinger viser, at 8 ud af 10 gerne vil gøre brug af produkter og services med virtual og augmented reality, og det peger ifølge investeringsbanken Bank of America Merrill Lynch mod et marked for virtual og augmented reality på 150 mia. dollar i 2022.

Ingen sektorer går fri fremover
Vær samtidig opmærksom på, at virtual og augmented reality ikke kun er en forbrugerdille, men også vil blive brugt inden for videnskab, uddannelse, sundhed – ja der findes stort set ikke den sektor, der ikke vil kunne gøre brug af teknologierne, i takt med at de bliver bedre og billigere, og her går det stærkt i øjeblikket. Min egen sektor – finanssektoren – vil med garanti heller ikke gå fri. Som alle andre skal vi kæmpe om din opmærksomhed, så når du om 5 år snakker med din rådgiver, kan det meget vel blive en langt mere digital og visuel oplevelse, end du oplever i dag.

Som investor vil virtual og augmentet reality i de kommende år give masser af investeringsmuligheder inden for teknologiselskaber, der udvikler teknologien, men også inden for de selskaber, som formår at anvende teknologien til at tiltrække og fastholde kunder.
 

Kommentarer